Veelgestelde vragen

Waar kan ik me aanmelden voor Scholenstrijd.nl?

Terug naar boven.

Klik hier om je aan te melden voor het beursspel.

Terug naar boven.

Welke webbrowser kan ik het beste gebruiken?

De Scholenstrijd.nl-site is het best te gebruiken met een up to date moderne browser zoals Chrome of Firefox. Kijk op Browse Happy voor de up to date versie van jouw browser naar keuze.

Terug naar boven.

Is het echt helemaal gratis?

Ja, het is helemaal gratis. We vragen alléén dat je lid wordt. En ook dat is gratis en zonder verdere verplichtingen.

Terug naar boven.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt/vergeten!

  • Klik rechts bovenin op "Login".
  • Klik vervolgens op "wachtwoord vergeten".
  • Vul je e-mailadres in en klik op "reset wachtwoord".
  • Je ontvangt een email waarna je een nieuw wachtwoord kunt instellen.
Terug naar boven.

Als ik me wil opgeven voor het Scholenstrijd wordt mijn telefoonnummer gevraagd. Mag ik ook een mobiel telefoonnummer invullen?

Als je een prijs gewonnen hebt in het beursspel, wordt het telefoonnummer gebeld dat je hebt ingevuld op het aanmeldingsformulier van Scholenstrijd.nl. Hierbij worden zowel mobiele als vaste telefoonnummers geaccepteerd. Let erop dat je jouw nummer op de internationale manier invoert, het Nederlandse nummer (020) 673 56 56 wordt bijvoorbeeld +31 20 673 56 56.

Terug naar boven.

Mijn telefoonnummer dat ik heb opgegeven klopt niet meer! Wat moet ik doen?

Je kan je telefoonnummer veranderen in de sectie mijn gegevens.

Terug naar boven.

Met hoeveel portefeuilles mag ik meespelen op Scholenstrijd.nl?

Je mag met één portefeuille per persoon meedoen aan scholenstrijd.nl.

Terug naar boven.

Hoe wordt het rendement vastgesteld?

Het rendement van jouw portefeuille wordt weergegeven in procenten ten opzichte van de startwaarde (=100%) van de portefeuille. Op basis van het procentuele rendement wordt de ranglijst vastgesteld van de deelnemende portefeuilles in de competitie. Op de laatste beursdag van het spel wordt nabeurs de definitieve ranglijst vastgesteld van Scholenstrijd.nl.

Terug naar boven.

Waarom doe ik wel mee aan het Scholenstrijd, maar krijg ik geen week/maandnotering van mijn portefeuille?

Om mee te doen in de week- en maandlijsten moet een portefeuille aan het begin van de week/maand bestaan, dus waarschijnlijk was je daar nu net te laat voor.

Terug naar boven.

Hoeveel geld mag en kan ik lenen met mijn portefeuille?

In het beursspel mag en kan je geen geld lenen. Als je dus meer aandelen wilt kopen of verkopen dan de regels en jouw saldo toestaan dan zal de order niet worden uitgevoerd.

Terug naar boven.

Hoe weet ik wat voor rendement ik heb behaald deze maand?

Als je jouw portefeuille bekijkt, klik je op de link "Uw rendement" waarna je onder andere jouw Prijzenspel-, Maand- en All Timerendement ziet. Ook wordt het rendement per aandeel gegeven en kan je een grafiek bekijken waarin de schommelingen van jouw rendement te zien zijn.

Terug naar boven.

Hoe kan ik al mijn transacties zien die ik heb gedaan in mijn portefeuille?

Als je jouw portefeuille bekijkt, klik je op de link "Transactiegeschiedenis" en zie je alle transacties die je in het verleden gedaan hebt.

Terug naar boven.

Waarom kan ik de transactiehistorie van mijn concurrent in het Prijzenspel niet volledig zien?

De transactiehistorie van Prijzenspelportefeuilles kan je alleen nog maar met twee uur vertraging bekijken. Dit om je niet de mogelijkheid te geven ‘af te kijken’ van je concurrent, of je concurrent van jou.

Terug naar boven.

Hoe kan ik een nieuwe competitie starten?

Dit kan je doen door rechtsbovenin je portefeuille op het potloodje te klikken. Vervolgens kies je voor "Start een eigen competitie of doe mee met een bestaande competitie"

Vervolgens kan je starten met een nieuwe competitie en hierna ook direct deelnemers uitnodigen. Let op: Je kan maar met één subcompetitie meedoen. Deed je dus bijvoorbeeld al mee met competitie "HAVO 4", dan doe je hierna alleen met de door jou nieuw opgestarte competitie mee. Wel blijf je altijd meespelen met algemene Scholenstrijd competitie waaraan "iedereen altijd" meedoet.

Terug naar boven.

Kan ik met mijn portefeuille van competitie wisselen?

Als je met jouw portefeuille in een nieuwe of andere competitie wilt mee doen, dan kan je simpel van competitie veranderen met die portefeuille via Spelinstellingen.

Terug naar boven.

Hoe kan ik een portefeuille wissen?

Als je een portefeuille van Scholenstrijd.nl wilt wissen, dan kan je dit doen via de sectie Spelinstellingen.

Terug naar boven.

Kan ik ook op meerdere computers met mijn portefeuille aan de slag?

In principe kan je op elke willekeurige computer bezig met jouw eigen portefeuille. Eenmaal op de Scholenstrijd-site moet je simpelweg inloggen met jouw bestaande accountgegevens (e-mailadres en wachtwoord). Vervolgens kan je weer gewoon verder gaan met het verhandelen van aandelen op deze nieuwe pc.

Terug naar boven.

Iemand anders op de computer is al ingelogd bij Scholenstrijd.nl en heeft daar ook zijn eigen portefeuille. Hoe kan ik nu zelf inloggen en ook meedoen met mijn portefeuille?

Aangezien je samen met iemand anders van dezelfde computer gebruik maakt, moet je klikken op log uit helemaal rechts bovenin. Daarna kan je gewoon inloggen met jouw e-mailadres en wachtwoord.

Terug naar boven.

Welke aandelen kan ik kopen?

Je kan alleen aandelen kopen uit de AEX en AMX (Euronext Amsterdam). Daarnaast is er een selectie beursgenoteerde beleggingsfondsen van Robeco te koop en kun je beleggen in ETF's, indexfondsen.

Terug naar boven.

Welke prijs krijg ik als ik aandelen verhandel?

Handel(uitvoer van orders) vindt plaats tegen de werkelijk verhandelde prijzen en volumes op de echte beurs.

Een order wordt slechts uitgevoerd wanneer er daadwerkelijk op de echte beurs gehandeld is in het desbetreffende effect. Als het volume niet is veranderd, wordt de transactie niet uitgevoerd. Er dient dus daadwerkelijk gehandeld te zijn op de beurs in het fonds.

Terug naar boven.

Hoe kan ik een transactie tot stand laten komen?

Klik vanuit jouw portefeuille op Handelen, zoek een aandeel op, vul de aankoopgegevens in en klik op transactie uitvoeren.

Terug naar boven.

Shortgaan in aandelen:

Shortgaan in aandelen is niet toegestaan.

Terug naar boven.

Mijn banksaldo staat ver in de plus en als ik wil handelen krijg ik een foutmelding? Hoe kan dat?

Het kan zijn dat jouw transactie in strijd is met de één van de volgende drie regels:

  • Het is iedere deelnemer toegestaan maximaal 80% van portefeuille te beleggen in aandelen.
    Let op: vastgoedfondsen zijn ook beleggingsfondsen, deze tellen dus niet mee voor de 80% regel!.
  • Een positie in één aandeel mag niet groter zijn dan 20% van de totale waarde van de portefeuille.
  • Per portefeuille zijn maximaal tien transacties per dag toegestaan.
Terug naar boven.

Kan ik buiten handelstijden kopen of verkopen?

Je kunt 24 uur per dag, zeven dagen per week opdrachten doorgeven, maar deze worden pas op de eerstvolgende handelsdag verwerkt en eventueel uitgevoerd.

 

Terug naar boven.

Hoe snel worden bedragen bij- en afgeboekt?

Direct nadat een opdracht is uitgevoerd, wordt jouw virtuele bankrekening aangepast. Elke zaterdag vindt er een rentestorting plaats, die berekend wordt over het gemiddelde saldo van de voorafgaande week.

Terug naar boven.

Wat zijn de transactiekosten?

Alle transacties gaan gepaard met transactiekosten die als volgt worden berekend:
0,5% van de totale waarde van de transactie.

Terug naar boven.

Kan ik aan- en verkopen limiteren?

Ja, tijdens het aan- en verkoopproces kan je een limiet meegeven.

Terug naar boven.

Soms wordt een transactie maar niet uitgevoerd, hoe zit dat?

Als een transactie "in uitvoering" is, kan het volgende aan de hand zijn:

  • Wacht.. Dit is de normale wachtrij. Als er voldoende wordt gehandeld in het betreffende aandeel/fonds is, dan wordt jouw order direct uitgevoerd. De uitvoering wordt met ongeveer vijftien minuten vertraging in jouw portefueille weergegeven.
  • Limiet. Het betreft een limietorder, waarbij de drempelwaarde nog niet gehaald is.
  • Onv.cash. Je hebt onvoldoende vrij beschikbaar geld op jouw rekening.
  • 20% Portf. De order maakt jouw positie in dit aandeel/fonds/ETF groter dan 20% van de totale waarde van de portefeuille, dit is niet toegestaan in het beursspel.
  • Short niet toegestaan. Shortgaan is niet toegestaan.
Terug naar boven.

Ik heb een order geannuleerd, maar zie even later dat deze toch is uitgevoerd. Hoe kan dat?

Orders worden tegen realtime koersen uitgevoerd, maar de uitvoering wordt met een minimale vertraging van vijftien minuten weergegeven in jouw portefeuille. Hierdoor kan het voorkomen dat je een order annuleert, maar dat deze order reeds is uitgevoerd en toch in jouw portefeuille terechtkomt.

Terug naar boven.

Hoeveel transacties kan ik doen op een dag?

Het maximaal aantal toegestane trades is beperkt tot tien per dag.

Terug naar boven.

De aankoopprijs van een effect in mijn portefeuilleoverzicht is niet juist. Heeft dit gevolgen voor mijn rendement?

Het portefeuilleoverzicht geeft de gemiddelde aankoopprijs weer van alle keren dat u een bepaald effect heeft aangekocht (ook als de positie inmiddels al in zijn geheel is verkocht!). Dat heeft gevolgen voor het rendement dat u in het portefeuilleoverzicht ziet achter het betreffende effect, maar niet voor het rendement van de gehele portefeuille of uw banksaldo.

Als je na het lezen van deze pagina nog steeds een vraag of opmerking hebt, dan kan je een e-mail sturen naar info@scholenstrijd.nl. Wel verzoeken wij je dan om ook de naam van uw portefeuille te vermelden, zodat de verwerking van uw e-mail sneller kan verlopen.

Het is ons beleid om e-mail binnen twee tot drie werkdagen beantwoord te hebben, in de regel is dit eerder, maar mocht je na een week nog geen antwoord hebben dan kan je nogmaals mailen.

Deze lijst met veelgestelde vragen zal uiteraard ook aangevuld worden met vragen welke we via de mail ontvangen.

Lees ook de algemene uitleg van het spel.